Training leren leren & conceptmappen

In de praktijk zien we vaak dat leerlingen niet goed weten hoe ze moeten leren. Men gaat ervan uit dat leerlingen meteen in staat zijn goede aantekeningen en samenvattingen te maken, maar ze hebben wel degelijk instructie nodig om dit goed te leren. Ze blijven vaak hangen in het talige overschrijven, uitgebreid samenvatten of een paar keer doorlezen van een tekst. Effectief leren gaat echter verder: denk aan het doelgericht gebruik maken van kleuren, hoofd- en bijzaken onderscheiden en nieuwe kennis verbinden met wat je al eerder hebt geleerd. 

Het lerende brein

Het brein is complex en kan ontzettend veel, maar de ene vaardigheid gaat het brein makkelijker af dan de andere. Natuurlijke talenten van het brein, zoals associaties maken en logische verbanden leggen, worden niet altijd benut, maar komen bij het leren juist goed van pas! Door de lesstof te visualiseren en in een overzicht te plaatsen, krijgen de hersenen meer grip op de stof. Zo kun je makkelijker met de geordende informatie aan de slag, waardoor je het beter kunt leren en begrijpen. Een heerlijk gevoel voor de leerling die het talige leren lastig vindt. Zo lukt het wel!

Conceptmap

Dit visualiseren van de lesstof is dan ook precies waar we in onze training mee aan de slag gaan door leerlingen kennis te laten maken met conceptmappen. Een conceptmap is een mindmap met een vaste structuur waarbij alle soorten informatie uit een tekst een eigen plek hebben. We gebruiken daarbij zowel tekst (kernwoorden) als beeld (tekeningen), om zo de talige boodschap van de tekst visueel te maken. Door nieuwe informatie op deze manier te verwerken ontstaat er meer overzicht. Dit geeft houvast, draagt bij aan begrip en helpt met het opslaan van de informatie in het langetermijngeheugen.

Training leren leren en conceptmappen

In onze training vertellen we de leerlingen over het lerende brein, over beelddenken en taaldenken en de natuurlijke talenten van ons brein. Daarbij doen we natuurlijk ook leuke oefeningen om dit meteen in de praktijk te ervaren.

Vervolgens gaan we aan de slag met tekstverwerking: we gaan de structuur van een tekst duidelijk maken door middel van de kleurmethode. Dit vormt de basis voor de conceptmap, die we uiteraard ook samen gaan maken en oefenen. Dé techniek om leerstof samen te vatten die gebruik maakt van wat het brein van nature al kan, en die daarmee geschikt is voor elke leerling. Dus óók voor beelddenkers, leerlingen met dyslexie of ADHD.

Heb je interesse in onze training “leren leren & conceptmappen”? De eerstvolgende training vindt plaats op donderdag 4 mei 2023 van 10:30-15:30 op de Saffierborch 6 in Rosmalen. Voor lunch wordt gezorgd!

De training kost €99,- en wordt vooraf in rekening gebracht. Dit is inclusief materialen (die de leerling na afloop mee naar huis mag nemen) en inclusief lunch.

Er is een beperkt aantal plaatsen, dus wees er snel bij!

De inschrijving sluit donderdag 20 april.

Door middel van dit formulier vindt er een inschrijving plaats voor de eerst volgende training “leren leren & conceptmappen” van Tandem Studiebegeleiding. Na deze inschrijving zal er contact met u worden opgenomen.

Inschrijfformulier leren leren training

  • (In verband met de lunch)

Meld je aan voor professionele huiswerk­begeleiding, bijles en trainingen